5 May 2013

Suku Kaum Pelik Tanpa Lubang Hidung

Sanggupkah anda bernafas hanya dengan menggunakan mulut sepanjang hayat? Bagaimana sekiranya anda terkena selsema dan anda pula tiada lubang hidung? Sudah tentu amat menyeksakan. Tidak ada manusia yang sanggup dalam keadaan begitu kecuali sememangnya kita lahir tanpa lubang hidung.


Tetapi inilah yang terpaksa dihadapi oleh wanita suku India dari kaum Apatani.

Terletak di dataran tinggi India, Apatani atau Tani, yang merupakan kelompok suku memiliki seramai 60 ribu orang.

Soalnya, bagaimana mereka melakukannya?

Penyumbat berwarna hitam yang diperbuat daripada buluh lazimnya akan dipotong mengikut ukuran lubang hidung. Kemudian, penyumbat tadi disumbat kedalam rongga hidung sehingga tertutup kemas. Penyumbat hidung ini biasanya akan di ganti setahun sekali hingga saiz lubang hidung membesar dan berukuran diameter lima sentimeter atau bersamaan panjang ibu jari.


Kemudian wajah mereka akan di tatu dari dahi hingga ke dagu supaya kelihatan hodoh dan menakutkan. Mengapa kaum wanitanya di perlakukan sebegitu rupa? Ia berkaitan sejarah kaum ini suatu ketika dahulu, yang selalu berperang dan anak-anak gadis suku Apatani selalu diculik dan dirogol kerana kecantikkannya.

Maka dengan menyumbat lubang hidung dan meletak tatu di dahi dan dagu, anak-anak gadis mereka akan kelihatan menakutkan dan tidak lagi di culik dan dirogol oleh suku kaum Nishi yang bermusuhan dengan suku kaum Aptani.



[Sumber]

Terima kasih kerana membaca, komen la sikit.. ;)
EmoticonEmoticon